meeBo

Wednesday, December 9, 2009

Kuasa Wang

Kuasa Wang

Edit dan terjemah oleh, teka-teki
Coretan asal oleh ,Adam Khoo
(Jutawan termuda Singapura,pada usia 26 tahun)




Sebahgian dari anda mungkin tahu bahawa saya banyak menghabiskan masa melawat dan melakukan seminar di pejabat cawangan saya di Malaysia, Indonesia, Thailand dan Suzhou (China). Saya di lapangan terbang hampir setiap minggu jadi saya biasa bertemu orang yang telah menghadiri seminar saya atau pun telah membaca buku-buku saya.

Baru-baru ini, saya didatangi seseorang ketika menaiki pesawat ke KL dan dia kelihatan agak terkejut. Dia bertanya, "Bagaimana seorang jutawan seperti anda adalah penumpang dalam penerbangan kelas ekonomi?" Jawapan saya ialah, 'Itulah sebabnya saya seorang jutawan. "Dia masih kelihatan agak bingung.

Hal ini kembali menegaskan bahawa kebohongan terbesar yang pernah diberitahu mengenai kekayaan (yang saya tulis dalam buku terbaru saya "Secrets of Self Made Millionaires '). Banyak orang telah didik untuk berfikir bahawa seorang jutawan harus memakai Gucci, Hugo Boss, Rolex, dan duduk di kelas satu dalam perjalanan udara. Inilah sebabnya mengapa begitu banyak orang tidak pernah menjadi kaya kerana pada saat mereka menghasilkan lebih banyak wang, mereka berfikir bahawa adalah wajar untuk mereka membelanjakan lebih banyak wang,tetapi ini sebenarnya akan menyebabkan mereka kembali ke titik awal.

Kebenarannya ialah, sebahagian besar jutawan yang dibuat sendiri(self made millionaires’ ) hemat mengunakan wang dan hanya menghabiskan wang untuk sesuatu yang bernilai. Itu sebabnya mereka mampu mengumpul dan melipatgandakan kekayaan mereka jauh lebih cepat.

Selama 7 tahun terakhir, saya telah menyelamatkan sekitar 80% daripada pendapatan saya sementara hari ini saya simpan hanya sekitar 60% (kerana saya telah punya isteri, 2 orang anak,2 orang pembantu rumah dan keluargan mentua). Namun, itu jauh dapat mengatasi kebanyakan orang yang menabung 10% daripada pendapatan mereka (jika mereka berjaya).

Saya menolak untuk membeli tiket kelas pertama atau untuk membeli sehelai kemeja berharga $300 kerana saya berfikir bahawa itu merupakan suatu pembaziran wang. Namun, saya gembira dapat menghantar putri saya yang berusia 2 tahun ke Julia Gabriel Pidato dan Drama dengan kos $1300 tanpa berfikir dua kali.

Ketika saya menyertai YEO (Young Entrepreneur 's Orgn) beberapa tahun yang lalu (YEO) adalah sebuah kelab eksklusif yang terbuka bagi mereka yang berada di bawah lingkungan 40 tahun kebawah dan menghasilkan pendapatan melebihi dari $ 1 Juta (dalam perniagaan mereka sendiri). Saya mendapati bahawa orang-orang ini di didik dan berfikiran seperti saya. Ramai di antara mereka dengan kekayaan bersih lebih dari $ 5 juta,menaiki penerbangan kelas ekonomi dan sebahagianya hanya memandu kereta jenama Toyota dan Nissan bukan kereta mewah seperti Audi, Mercs, BMW ..

Saya menyedari bahawa hanya orang-orang yang tidak pernah perlu bekerja keras untuk membina kekayaan mereka sendiri (ada juga beberapa menteri dan anak-anak jutawan di kelab) yang menghabiskan wang seperti tiada lagi esok hari. Entah kenapa pada waktu anda tidak perlu bangun tidur di awal pagi untuk berkerja keras menghasilkan wang,anda tidak menghargai setiap sen wang yang dibelanjakan. Inilah alasan mengapa kekayaan keluarga (tidak peduli berapa banyak) jarang dapat diwarisi hingga ke generasi ketiga.

Terima kasih Tuhan, kerana ayah saya yang kaya telah melihat ini dan menolak untuk memberi modal kepada saya untuk memulakan perniagaan walau satu sen pun.

Kemudian beberapa orang bertanya kepada saya, "Apa gunanya menghasilkan begitu banyak wang tetapi tidak menikmatinya?”(secara bebelanja) Ini adalah kerana saya tidak menemui nikmat dan kepuasan dalam membeli pakaian berjenama, perhiasan atau menaiki penerbangan kelas pertama. Bahkan jika membeli sesuatu yang membuat saya puas itu hanya untuk sementara waktu.

Kebahagiaan material tidak akan berkekalan, ia hanya memberikan kepuasan sementara. Selepas beberapa waktu anda akan merasa jemu dan bosan.Anda perlu berbelanja lagi untuk memuaskan diri dan merasa bahagia. Saya berfikiran bahawa jika anda memerlukan hal-hal material untuk membuatkan anda bahagia, maka anda hidup dalam kehidupan yang menyedihkan dan kosong..

Sebaliknya, apa yang membuat saya bahagia adalah ketika saya melihat anak-anak saya tertawa,bermain dan belajar dengan begitu cepat. Apa yang membuat saya bahagia adalah ketika saya melihat syarikat saya berkembang pesat,dapat melatih lebih banyak perkerjadan berkembang di lebih banyak negara.

Apa yang membuat saya merasa sangat bahagia adalah ketika membaca semua email tentang bagaimana buku-buku dan seminar telah menyentuh dan memberi inspirasi kepada kehidupan seseorang.

Perkara yang ingin saya nyatakan disini adalah kebahagiyaan mesti datang dari kehidupan melalui perkerjaan anda(seperti mengajar seseorang,melatih,memenangi kejuaraan dan sebagainya).Wang yang datang adalah satu produk dan bonus.Jad, jika anda tidak meminati apa yang anda lakukan dan hanya wang yang boleh membuatkan anda bahagia,saya berpendapat bahwa kehidupan anda kosong dan tidak bermakna.

No comments: