meeBo

Wednesday, December 14, 2011

YAKUZA - Sisi gelap dunia bawah tanah Jepun

YAKUZA
Asal-usul Yakuza yang merupakan topik yang cukup kontroversi: beberapa percaya bahawa ahli-ahli mafia Jepun yang berasal dari kabuki-mono, samurai abad ketujuh belas berkhidmat kepada Shogun semasa era Tokugawa (satu tempoh yang paling aman dalam sejarah Jepun), menjadi tentera satu kumpulan dalam komuniti yang menumpukan kepada pengurusan aktiviti perjudian dan penipuan yang lain.

Tetapi ahli-ahli Yakuza moden enggan menerima asal-usul ini, mengisytiharkan diri mereka keturunan dari "hamba-hamba bandar" (yokko-Machi), wira untuk mempertahankan orang-orang miskin dan para petani semasa Zaman Pertengahan di Jepun.

Pada dasar pertubuhan/kumpulan Yakuza itu, adalah organisasi jenayah yang telah bercabang di Jepun bertitk mula untuk mengawal aspek-aspek kehidupan sosial dan ekonomi negara dari sudut yang berbeza.


Terdapat juga info yang menyatakan bahawa Yakuza itu telah digunakan beberapa kali oleh kerajaan asing dan oleh kerajaan Jepun untuk melakukan kerja-kerja sisi gelap mereka.















 Ayahnda(godfather) pertama Yakuza moden adalah Yoshio Kodama,telah menjadi pengintip dan pemberi maklumat tentang penyeludupan dari bahan-bahan mentah,manusia hingga ke penyeludupan dadah diantara negara China dan Jepun.Dia telah diberi mandat sebagai laksamana. Kodama juga diupah oleh CIA beberapa kali, ini adalah kerana beliau tidak menyukai idealogi komunisme.

Mereka juga dikatakan sangat berpengaruh dikalangan syarikat-syarikat antarabangsa dan di Jepun sendiri, yang sering bergantung kepada Yakuza untuk mendapatkan pengaruh kawasan-kawasan baru. Satu contoh ialah skandal Lockheed tahun 1976, apabila Kodama telah dibayar dua juta dolar untuk mempengaruhi pasaran pernerbangan Jepun untuk menolak McDonnell-Douglas dan syarikat Boeing supaya memihak kepada Lockheed.

Yakuza dibahagikan kepada tiga kategori umum:

- Tekiya: penjaja jalanan, yang yang bermula abad kelapan belas. Mereka pada dasarnya penjual "minyak ular" dikawasan-kawasan luar bandar dan ke dalam pasaran gelap, terutama semasa Perang Dunia Kedua.

- Bakuto: mereka adalah pengurus perjudian (lihat Pachinko). Pada mulanya mereka menguruskan perniagaan perjudian permainan dadu dan "hanafuda", koleksi kad yang digunakan untuk beberapa permainan.

Tradisi ahli Yakuza yang meliputi badan mereka dengan tatu yang rumit (dipanggil "irezumi") berasal dari bakuto. Tatu irezumi masih dilakukan dengan kaedah manual yang menggunakan jarum besi atau buluh, sebagai prosedur yang panjang dan menyakitkan yang boleh mengambil masa bertahun-tahun untuk disiapkan.

- Gurentai: mereka adalah penjenayah yang mengikuti cara gangster Occidental, terutamanya khusus untuk peras ugut dan ancaman. Mereka membawa penjenayah Jepun ke satu tahap baru keganasan dengan memperkenalkan penggunaan senjata api semasa Perang Dunia Kedua.

















YAKUZA = 893

Anggota Yakuza yang sangat berbangga menjadi salah seorang dianggap sebagai "orang buangan".
Yakuza berasal dari dialek serantau, dan mempunyai makna ini:

- "Ya": nombor 8

- "Ku": nombor 9

- "Za": nombor 3

Nombor yang mana dijumlahkan menjadi 20, bilangan tangan kalah dalam permainan hanafuda.

Dalam zaman moden, Yakuza telah melakukan pelbagai aktiviti yang menyalahi undang-undang seperti perjudian dan peras ugut. Menguruskan pelacuran (aktiviti yang dipanggil "jualan musim bungal") mereka menefataankan industeri hamba seks dari China dan negara-negara Asia lain seperti Filipina dan Thailand.

Yakuza juga mampu membekalkan senjata kepada negara yang mempunyai undang-undang tegar dan tegas pada tangan.

Yakuza juga khusus dalam pengeluaran methamphetamine, dadah yang popular di Jepun dan digunakan sebagai modal pelacur untuk mendapatkan wang dan senjata api.


Di Jepun, Yakuza boleh bergantung kepada tentera mereka lebih daripada 110,000 ahli-ahli yang dibahagikan kepada 2500 keluarga. Terdapat juga ahli di luar negara, tetapi kecil berbanding dengan nombor yang memberangsangkan di Jepun.

Walau bagaimanapun, semasa Perang Dunia Kedua, Yakuza adalah lebih besar berbanding sekarang dengan jumlah 180,000 ahli, yang dibahagikan di 5200 keluarga dan kumpulan, ada juga ahli mereka yang terdiri dari angota tentera Jepun.



Stuktur organisasi
Bilangan yang besar penjenayah ini telah memulakan peperangan untuk wilayah di rantau yang berbeza Jepun, sehingga Yoshio Kodama, yang dianggap penaung pertama abad kedua puluh,telah berjaya membawa keamanan di dunia kongsi gelap Jepun.

Struktur Yakuza yang seperti piramid, dengan Ayahnda di atas dan tertakluk kepada siri pangkat berbeza, walaupun terdapat perbezaan dengan struktur organisasi Mafia tradisional.

Di atas semua Oyabun (Ayahnda), yang dianggap sebagai seorang bapa yang sebenar. Semuanya berdasarkan hubungan antara Oyabun dan Kobun ("ayah-anak"), dikatakan bahawa setiap ahli Yakuza itu mesti menerima sepenuhnya sebagai satu cara hidup, menawarkan kesetiaan tanpa syarat dan ketaatan tidak berbelah bahagi. Sebagai balasan, Kobun menerima perlindungan dan pertolongan. Hubungan yang terikat diantara ahli Yakuza telah memaksa mereka meletakan keluarga pada tempat kedua,mereka juga berbangga bila digelar
"orang buangan keluarga".  dan untuk memberi keutamaan kepada Yakuza lebih daripada segala-galanya, termasuk kehidupan peribadi, dalam apa jua perintah yang diberikan oleh pegawai atasan mereka.

Sama di bawah dalam hierarki Saiko-Komon, penasihat kanan, dan Jadi-Honbucho, yang boleh dianggap sebagai "Ketua Pegawai Operasi."

Melangkah di bawah sana Wakagashira ("nombor dua"), ketua pengurus serantau bagi sebilangan besar kumpulan-kumpulan. Wakagashira dibantu oleh Fuku-Honbucho, bertanggungjawab untuk sebahagian daripada kumpulan yang di bawah didikan pegawai atasannya. Fukui-Honbucho pula dilihat Shateigashira.

Jauh di bawah, terdapat Shatei ("adik"), Wakashu ("pemimpin muda"), sehingga ahli-ahli yang paling rendah, melakukan apa-apa perintah yang diberi.








 














 Kesetian
Seperti yang dinyatakan sebelum ini, kemasukan ke dalam Yakuza melibatkan kesetiaan mutlak dan ketaatan buta. Hukuman menyinggung bos dalam kegagalan, hukuman pemotongan (yubizume) ruas terakhir jari kelingking(jari terakhir). Dalam kes kesalahan yang kedua, bersama kedua dipotong, dan terus dengan cara ini, mengubah jari jika perlu.

Asal-usul amalan ini berpunca daripada hakikat bahawa ketiadaan jari kelingking akan menyebabkan lemah memegang tampuk pedang samurai, sebagai jari memainkan peranan penting dalam penggunaan yang sewajarnya daripada katana. Ini akan dibuat samurai masih lebih bergantung kepada perlindungan tuannya.

Kaedah-kaedah yang jelas lebih kejam jika kesalahan yang dilakukan besar mengikut entiti Oyabun, bermula dengan upacara bunuh diri, atau pembunuhan yang dilakukan oleh pembunuh upahan.

Antara beratus-ratus keluarga yang dimiliki untuk Yakuza, yang menonjol dan berkepentingan adalah:

- Yamaguchi-Gumi: keluarga yang lebih besar dari semua lebih Jepun, yang mempunyai kira-kira 50% daripada semua ahli-ahli Yakuza itu di negara Jepun (55000 ahli yang dibahagikan kepada 850 puak-puak). Ditubuhkan pada tahun 1915, terus berkembang, dan beribu pejabat di Kobe melakukan pelbagai kegiatan jenayah di Jepun, dan juga di luar negara.

- Sumiyoshi-Rengo: Keluarga kedua terbesar terdiri dari ahli sebanyak kira-kira 20,000 277 puak. Ia 'penggabungan keluarga Yakuza yang lebih kecil yang ditadbir oleh Oyabun yang sama (kini Shigeo Nishiguchi) dan ini menjadikan struktur rantaian yang kurang tegar merintah.

- Inagawa-kai: ketiga dalam bilangan ahli keluarga (15,000 dalam 313 puak), yang berpangkalan di Tokyo, di Yokohama. Ia adalah salah satu keluarga pertama dengan dedikasi untuk hal ehwal antarabangsa.

- Toua Yuai Jigyo Kumiai: Ditubuhkan pada tahun 1948 oleh Hisayuki Machi, yang berasal dari Korea, merupakan salah satu kumpulan yang paling berpengaruh di Tokyo. Ia adalah sebahagian besarnya terdiri daripada ahli-ahli keturunan Korea.

Budaya
- Tatu
Sesuatu yang lazim bagi ahli Yakuza melakar tatu pada tubuh sendiri, kebiasanya lencana puak mereka dilakar pada seluruh tubuh mereka. Asal pengunaan  tatu dikalangan ahli Yakuza datang dari Bakuto. Mereka biasanya melakar tatu cincin hitam di sekitar lengan untuk setiap jenayah mereka melakukan. Akhirnya ia menjadi satu simbol kekuatan. Ia juga menggambarkan anutan puak anda. Ia boleh mengambil masa lebih 100 jam untuk melakukan tatu belakang keseluruhan.Tatu ini melambangkan pemberontakan dan melambangkan kesediaan melangar peraturan dan norma-norma kemanusiaan dan masyarakat. Atas sebab ini sesetangan pihak dan masyarakat secara am,memandang serong mereka yang bertatu ini dan ada yang dilarang memasuki majlis atau tempat-tempat tertentu dalam masyarakat Jepun.
 Ahli-ahli Yakuza tidak sepatutnya atau dibenarkan untuk menunjuk-nunjuk tatu mereka.
(Kononnya) dalam perayaan Matsuri Sanja, bukan sahaja mereka tidakmenyembunyikan identiti mereka, tetapi mempamerkan sepenuhnya seni tatu yang dimilki diperayaan Sanja Matsuri, di Senso-ji, dalam suku Asakusa, di Tokyo, adalah salah satu yang perayaan terbesar di Tokyo.

















Serantero dunia 
Sedar atau tidak dunia kongsi gelap telah menapak disegenap dunia,setiap negara mempunyai organisasi kongsi gelap tersendiri.
Mungkin dari satu sudut seumpama mengimbangi putaran hidup dunia ini.
Juga tidak dinafikan bahawa setiap kongsi gelap sama ada di Jepun atau diserata dunia ini ada jaringan dan rangkaian yang berpaksikan perniagan yang sah mahu pun perniagaan berunsur jenayah atau perkongsian kuasa.






No comments: